× بستن تبلیغات

























science

علمی و آموزشی

معرفی پرسشنامه کیفیت خواب پیتزبورگ (PSQI)

خواب یکی از عناصر اصلی در چرخه شبانه روزی انسان است که نقش مهمی در بازسازی قوای جسمی و روانی ایفا می‌کند. با توجه به اینکه بیش از ۳۰ درصد مردم از اختلالات خواب رنج می‌برند، می‌توان آن را از مهم‌ترین مشکلات روانشناختی دانست. یکی از بهترین ابزارهایی که در زمینه سنجش کیفیت خواب طراحی و ساخته شده است پرسشنامه کیفیت خواب پیتزبورگ (PSQI) است.

معادل انگلیسی این پرسشنامه Pittsburgh Sleep Quality Index و در سال ۱۹۸۹ توسط دکتر بویس (Buysse) و همکارانش در موسسه روانپزشکی پیتسبورگ ساخته شد. این پرسشنامه در اصل دارای ۹ گویه است اما چون سوال ۵ خود شامل ۱۰ گویه فرعی است بنابراین کل پرسشنامه دارای ۱۹ آیتم است که در یک طیف لیکرت ۴ درجه‌ای از ۰ تا ۳ نمره‌گذاری می‌شود. این پرسشنامه دارای ۷ زیرمقیاس است که عبارتند از:

۱- کیفیت ذهنی خواب (subjective sleep quality)

۲- تأخیر در به خواب رفتن (sleep latency)

۳- مدت زمان خواب (sleep duration)

۴- میزان بازدهی خواب (habitual sleep efficiency)

۵- اختلالات خواب (sleep disturbances)

۶- استفاده از داروهای خواب‌آور (use of sleeping medication)

۷- اختلالات عملکردی روزانه (daytime dysfunction)

 

سایت خرید پرسشنامه و پروتکل روانشناشی ایران تحقیق را مشاهده کنید

 

نوشته شده در يکشنبه 1 مهر 1397ساعت 10:28 توسط مهرداد بلاغی

یکی از مدل‌هایی که در زمینه کارکرد خانواده ارائه شده است مدل کارکرد خانواده مک ماستر (Mc Master) است که در هه ۱۹۶۰ میلادی توسط اپستاین، بیشاپ و لوین در دانشگاه مک ماستر ارائه شد. این مدل مبتنی بر رویکرد سیستمی می‌باشد که ساختار، سازمان و الگوی تبادلی واحد زناشویی را توصیف می‌کند. این مدل ابعاد مهمی از کارکرد خانواده را که اغلب نمود بالینی پیدا می‌کنند مد نظر قرار می‌دهد. این مدل شش بعد از زندگی خانوادگی را مورد ارزیابی قرار می‌دهد که عبارتند از: حل مسأله، ارتباطات، نقش‌ها، پاسخگویی عاطفی، درگیری عاطفی و کنترل رفتاری.

ابزار سنجش خانواده مک ماستر (FAD) نیز توسط همین افراد یعنی اپستاین، بالدوین و بیشاپ بر پایه مدل مک ماستر تهیه شده است. این پرسشنامه ۶۰ سوال دارد و شش بعد از عملکرد خانواده را مشخص می‌کند. در این پرسشنامه علاوه بر شش خرده مقیاس یک مقیاس دیگر هم وجود دارد که عملکرد عمومی خانواده را می‌سنجد.


سایت خرید پرسشنامه و پروتکل روانشناشی ایران تحقیق را مشاهده کنید

 

 

نوشته شده در يکشنبه 1 مهر 1397ساعت 9:48 توسط مهرداد بلاغی

مدل خودارزشیابی‌های مرکزی، یک مدل کلی و یکپارچه از صفات شخصیتی است که در سال ۱۹۹۷ توسط جاج، لوکی و دورهام معرفی گردید. خود ارزشیابی‌های مرکزی شامل ارزشیابی‌های اساسی هستند که افراد درباره خودشان، جهان و دیگران دارند. خود ارزشیابی‌های مرکزی عقاید شخص درباره توانمندی‌ها (کنترل زندگی) و کفایت‌هایش (عملکرد، فرایند مقابله، موفقیت) را در‌بر می‌گیرند. جاج و همکاران به منظور طراحی مدل خودارزشیابی‌های مرکزی از چهار صفت خاص شامل: عزت نفس، کانون کنترل، روان‌نژد گرایی و خود کارآمدی کلی استفاده نمودند. تاکنون پژوهشگران خود ارزشیابی‌های مرکزی را به‌طور غیرمستقیم و با رجوع به مقیاس صفاتی که تشکیل دهنده این سازه هستند، اندازه‌گیری می‌کردند اما آن‌گونه که جاج و همکاران استدلال می‌کنند، برای اندازه‌گیری این سازه بهتر است از مقیاس‌های کوتاه‌تر و مقیاس‌هایی که به‌طور مستقیم این سازه را اندازه‌گیری می‌کنند، استفاده کرد. با وب سایت دانلود پرسشنامه ایران تحقیق همراه باشید.

نوشته شده در شنبه 31 شهريور 1397ساعت 11:43 توسط مهرداد بلاغی

تمایزیافتگی خود عبارت است از توانایی به دست آوردن کنترل عاطفی و در عین حال، ماندن در جو عاطفی خانواده. این مفهوم بیانگر میزان توانایی فرد برای تفکر واقع‌بینانه راجع به موضوعات عاطفی در خانواده است. تمایزیافتگی شامل نوعی ظرفیت درون فردی برای متمایز کردن تفکر و احساس و نیز توانایی بین فردی برای حفظ استقلال درون بافت روابط عمیق با افراد مهم زندگی است. از جمله ابزارهایی که برای سنجش تمایز یافتگی ساخته شده است پرسشنامه تمایزیافتگی خود (DSI) است. با وب سایت دانلود پرسشنامه ایران تحقیق همراه باشید.

معرفی پرسشنامه تمایزیافتگی خود (DSI)

پرسشنامه تمایزیافتگی خود (DSI) دارای ۴۳ آیتم بوده و توسط اسکورون و فریدلندر در سال ۱۹۹۸ ساخته شده است که شامل ۴ خرده مقیاس واکنش‌پذیری عاطفی، جایگاه من، گریز عاطفی و هم‌آمیختگی با دیگران  است و در طیف لیکرت ۶ درجه‌ای پاسخ داده می‌شود. خرده مقیاس واکنش‌پذیری عاطفی (۱۱ ماده) بازتاب دهنده درجه‌ای است که فرد به محرک محیطی با حساسیت  بیش از حد یا با تغییر‌پذیری عاطفی پاسخ می‌دهد. خرده مقیاسِ جایگاه من (۱۱ آیتم) که در کنار تعریف واضح حس خود، میزان وفاداری به عقاید شخصی را در زمانی که فرد مجبور به انجام خلاف عقاید خود است، مشخص می‌کند. خرده مقیاس گریز عاطفی (۱۲ آیتم) نشان دهنده احساس ترس از صمیمت و احساس آسیب‌پذیری بیش از حد در ارتباط با دیگران است. سرانجام خرده مقیاس هم آمیختگی با دیگران (۹ آیتم)، نشان دهنده درگیری در روابط بیش از حد عاطفی با دیگران است.

سایت خرید پرسشنامه و پروتکل روانشناشی ایران تحقیق را مشاهده کنید

نوشته شده در شنبه 31 شهريور 1397ساعت 10:44 توسط مهرداد بلاغی

میدانیم که چاپ هر کتابی به خودی خود ارزش و اعتباری ندارد. اعتبار کتاب به دارا بودن شناسنامه کتاب و درج آن در صفحات اولیه کتاب است. گرفتن مجوزهای قانونی برای کتاب، تمامی حقوق مادی و معنوی آن را برای نویسندگان محفوظ می‌کند. تمامی کتابهایی که بدون مجوزهای قانونی چاپ می‌شوند به لحاظ پیگیری قانونی و مالکیت به هیچ وجه قابل پیگیری نیستند. به این خاطر در این مطلب که با عنوان گرفتن مجوز برای چاپ کتاب ارایه داده‌ایم سعی خواهیم کرد مدارک لازم و مراحل گرفتن مجوز برای چاپ کتاب را به صورت تفصیلی و جزء به جزء ارایه کنیم. همچنین در این مطلب سعی نموده‌ایم فرم‌های مربوط به گرفتن مجوز برای چاپ کتاب را برای متقاضیان چاپ کتاب آماده دانلود نماییم. با وب سایت چاپ کتاب نارون همراه باشید.

گرفتن مجوز برای چاپ کتاب

در چاپ کتاب به سه نوع مجوز احتیاج داریم. این مجوزها عبارتند از شابک، فیپا و اخذ مجوز ارشاد.

۱- اخذ شابک از خانه کتاب
معمولا انتشارات لیستی از شابک های صادره دارد که میتواند هر یک از این شابک ها رو به یک کتاب جدید اختصاص دهد. بنابراین، ناشران قانونی، شماره شابک کتاب را در اختیار دارند که بعد از آماده شدن کتاب شماره شابک را به کتاب ارایه می‌دهد. اخذ شماره شابک پروسه زمانبری نیست و می‌توان بعد از آماده شدن کتاب شماره شابک را برای آن دریافت نمود.

 
 
نوشته شده در دوشنبه 26 شهريور 1397ساعت 17:36 توسط مهرداد بلاغی

در چند دهه اخیر موضوع هوش هیجانی موردتوجه پژوهشگران و محققان قرارگرفته است. علی‌رغم این عقیده که هیجان و هوش دو مفهوم مغایرند، از دهه ۱۹۲۰ موضوع هیجان در ادبیات مربوط به هوش گنجانده‌شده است. درحالی‌که تلقی منفی از اشخاصی وجود داشت که هیجان‌های خود را ابراز می‌کردند، از دهه ۱۹۶۰ و بعدازآن بعضی از پژوهشگران اظهار داشته‌اند که هیجان‌ها قادرند تفکر شخص را هدایت کرده و فرد را در جهت حل مسئله سوق دهند. ریشه هوش هیجانی را می‌توان در مفهوم هوش اجتماعی ثرندایک و هوش میان فردی گاردنر جستجو کرد. در سال ۱۹۹۰ سالووی و مایر اولین تعریف و مدل رسمی از هوش هیجانی را ارائه نمودند. آنها هوش هیجانی را به‌عنوان توانایی درک و ابراز هیجان، تطبیق هیجان با افکار، فهم و استدلال با استفاده از هیجان خود و دیگران تعریف کردند. پس‌ازاین، هوش هیجانی در طول زمان به‌وسیله پژوهشگران به شکل‌های مختلفی تعریف‌شده است. مدل‌های هوشی هیجانی یا توانایی محورند یا ترکیبی از توانایی ورگه‌های شخصیتی. مرور ادبیات هوش هیجانی حاکی از این است که مدل توانایی ذهنی مایر و سالووی باعث بیشترین پژوهش‌ها گردیده است. با وب سایت دانلود پرسشنامه ایران تحقیق همراه باشید.
 
 
نوشته شده در دوشنبه 26 شهريور 1397ساعت 12:28 توسط مهرداد بلاغی

پیوند با مدرسه اشاره به ارتباطاتی دارد که فرد با مدرسه و دیگر جنبه‌های زندگی تحصیلی دارد. مادوکس و پرینز، باتیستیچ و همکاران و اولسنر و همکاران پیوند با مدرسه را شامل مشارکت در مدرسه، تعهد به ارزش‌ها و باور نسبت به مدرسه تعریف کرده‌اند. همچنین آندرمن و آندرمن پیوند با مدرسه را احساس دانش‌آموزان از مورد احترام واقع‌شدن و احساس راحتی در مدرسه می‌دانند. پیوند با مدرسه نشان‌دهنده یک اصطلاح گسترده است که برای توصیف روابط دانش‌آموزان با مدرسه استفاده‌شده است. اولین درک جامع در مورد پیوند با مدرسه بر اساس نظریه پیوند اجتماعی یا کنترل اجتماعی هیرشی مفهوم‌سازی شده است. در این نظریه پیوند با مدرسه نتیجه چهار عامل دلبستگی، تعهد، مشارکت و باور به مدرسه ذکرشده است. ازنظر هیرشی هرکدام از این عناصر همبستگی بالایی با بقیه دارد و تضعیف یک عنصر به تضعیف بقیه خواهد انجامید. در نظریه جدید گات فردسون و هیرشی پیوند با مدرسه نتیجه خودکنترلی فرد در نظر گرفته‌شده است. طبق این نظریه دانش‌آموزانی که خودکنترلی پایینی دارند، در پیوند با مدرسه نیز دچار مشکل خواهند شد. در مدل رشد اجتماعی که گسترش‌یافته نظریه کنترل است، فرصت برای درگیری یا مشارکت، مهارت برای مشارکت و تقویت این مشارکت‌ها سه عامل ضروری در پیوند با مدرسه است که بعد کلیدی در مدل رشد اجتماعی مشارکت است. اساس نظری دیگر در توضیح پیوند با مدرسه نظریه اجتماعی است که پیوند با مدرسه را نتیجه ارزیابی افراد از شایستگی‌ها یا اثربخشی‌شان در انجام دادن رفتارهای موفقیت‌آمیز در مدرسه می‌داند و بر پایه همین نظریه بر خودکارآمدی تأکید شده است. با وب سایت دانلود پرسشنامه ایران تحقیق همراه باشید.

نوشته شده در دوشنبه 26 شهريور 1397ساعت 11:30 توسط مهرداد بلاغی

نگارش و چاپ کتاب خوب یک موفقیت بزرگ محسوب می‌شود. نگارش و چاپ کتاب خوب این شانس را به شما میدهد که نام خود را به خوانندگان معرفی کنید و در میان آنها شهرتی کسب کنید و در کنار آن درآمدی نیز داشته باشید. در این مطلب سعی می‌کنیم برخی از بهترین نکات ممکنه را در نگارش و چاپ کتاب گردآوری کنیم. واقعیت این است که بسیاری از نویسندگان معروف اگر نوشته‌های خود را در صندوق خانه خود نگه می‌داشتند به شما اطمنیان می‌دادیم که هیچ وقت شهرتی کسب نمی‌کردند. در واقع این نگارش کتاب و چاپ و انتشار آن است که می‌تواند این مزیت را به شما ارایه کند. همچنین، تا زمانیکه کتابی به وجود نیامده و خوانده نشود، هیچگاه نمی‌توان نوشته‌های فردی را ارزیابی کرد و خوانندگان نیز به دنبال آثار او باشند. بنابراین، تبلیغات منفی دیگران را کنار بگذارید و کارتان را شروع کنید. بسیاری از بزرگترین نویسندگان قبل از اینکه کتابی را بنویسند اگر به دوستان و آشنایان آنها گفته می‌شد که در ۲۰ سال آینده این فرد تبدیل به مشهورترین نویسنده جهان خواهد شد، شاید پوزخندی تحویل شما می‌دادند. یا بارها برخی ورزشکاران را دیده‌اید که قبل از ورود به ورزش حرفه‌ای بسیاری باور نمی‌کردند که این فرد بتواند حتی روزی در ورزشگاه به عنوان تماشاگر حاضر شود؛ اما با تعجب و شگفتی دوستان و آشنایان بعد از مدت کوتاهی در بهترین عرصه‌های بین‌المللی ورزشی حاضر شده و حتی قهرمانی‌های بسیار مهمی را کسب نموده‌اند. بنابراین، واکنشهای منفی احتمالی اطرافیان را کنار بگذارید و اگر به کار نویسندگی علاقه دارید شروع کنید. در این مطلب قصد داریم به چاپ کتاب و توصیف فرآیند جامع آن بپردازیم و نکات مهم و مراحل آن را بازگو کنیم. با وب سایت چاپ کتاب نارون همراه باشید.

 
 
نوشته شده در يکشنبه 25 شهريور 1397ساعت 17:22 توسط مهرداد بلاغی

دانش آموزان و دانشجویان برای موفقت تحصیلی نیاز به مهارت‌ها و توانایی‌هایی دارند. اگرچه برخی خصوصیات شخصیتی و هوشی قابل تغییر نیستند اما با تغییر و بهبود در برخی حیطه‌های دیگر می‌توان میزان موفقیت آن‌ها را افزایش داد. یکی از این حیطه‌ها مهارت‌ها و عادت‌های مطالعه است. عادت های مطالعه شامل مجموعه‌ای از عادت‌های خواندن، فنون یادگیری، حافظه، برنامه زمانی، شرایط فیزیکی، امتحان و ارزشیابی است. از جمله ابزارهایی که برای سنجش عادت‌های مطالعه ساخته شده است و به گستردگی توسط والدین و معلمان مورد استفاده قرار می‌گیرد، پرسشنامه عادت های مطالعه (PSSHI) است.

معرفی پرسشنامه عادت های مطالعه (PSSHI)

پرسشنامه عادت های مطالعه (PSSHI) که معادل انگلیسی آن Palsane & Sharma Study Habit Inventory است توسط پالسانی و شارما ساخته شده است و شامل ۴۵ ماده است. آزمودنی می‌تواند برای هر ماده یکی از سه گزینه ”همیشه یا بیشتر اوقات”، “بعضی اوقات” و یا “بندرت یا هرگز” را انتخاب کند. پرسشنامه عادت های مطالعه (PSSHI) در مجموع ۸ حیطه را می‌سنجد که عبارتند از: تقسیم بندی زمان، وضعیت فیزیکی، توانایی خواندن، یادداشت کردن، انگیزش یادگیری، حافظه، برگزاری امتحانات، و تندرستی. این پرسشنامه جهت اجرا در گروه‌های ۲۵ الی ۵۰ نفره مناسب است و گرچه محدودیت زمانی وجود ندارد اما بهتر است در ۲۰ الی ۲۵ دقیقه تکمیل شود.


سایت خرید پرسشنامه و پروتکل روانشناشی ایران تحقیق را مشاهده کنید

نوشته شده در يکشنبه 25 شهريور 1397ساعت 11:55 توسط مهرداد بلاغی

اضطراب حالت واکنشی است شامل احساس‌های نامطلوب تنش که به صورت آگاهانه ادراک می‌شود و با برانگیختگی دستگاه عصبی خودمختار مرتبط است. از سوی دیگر اضطراب صفت نوعی صفت دیرپای شخصیتی است و به تفاوت‌های نسبتاً ثابت فردی در آمادگی برای مضطرب شدن مربوط است. اگرچه پرسشنامه‌های بسیاری برای سنجش اضطراب ساخته شده‌اند (برای مثال پرسشنامه اضطراب بک و پرسشنامه اضطراب زونگ) اما پرسشنامه اضطراب حالت – صفت اسپیلبرگر (STAI) معروف‌ترین ابزار برای سنجش اضطراب حالت – صفت است.

پرسشنامه اضطراب حالت – صفت اسپیلبرگر (STAI) که معادل انگلیسی آن state-trait anxiety inventory است در سال ۱۹۷۰ توسط اسپیلبرگر ساخته شد. این پرسشنامه حاوی ۴۰ سوال است که از  ۲۰ سوال اختصاص به اضطراب حالت و  ۲۰ سوال اختصاص به اضطراب صفت دارد. سوالات مربوط به اضطراب حالت در طیف لیکرت چهار گزینه‌ای نمره گذاری می‌شوند که عبارتند از: به هیچ وجه، گاهی، عموماً، خیلی زیاد. و سوالات مربوط به اضطراب صفت نیز به همان صورت ۴ گزینه‌ای نمره گذاری می‌شوند که عباتند از: تقریباً هرگز، گاهی اوقات، بیشتر اوقات و تقریباً همیشه.

در نهایت دو نمره به دست می‌آید که نمره اول نشان دهنده اضطراب حالت و نمره دوم نشان دهنده اضطراب صفت است. هر فرد نیز می‌تواند در این دو نوع اضطراب نمراتی بین ۲۰ تا ۸۰ کسب کند.

سایت خرید پرسشنامه و پروتکل روانشناشی ایران تحقیق را مشاهده کنید


نوشته شده در يکشنبه 25 شهريور 1397ساعت 10:54 توسط مهرداد بلاغی


آخرين مطالب
» <-PostTitle->

Design By : بست بلاگ